جائزة حمدان بن محمد الدولية للتصوير الفائزين بموسم “الماء”

استرالية تحصد أكبر جائزة تصوير في العالم .. والخليجيون يحجزون ثلث الجوائز

جائزة حمدان بن محمد الدولية للتصوير تُعلن الفائزين بموسم “الماء”

·      “ياسمين كاري” أول امرأة تنتزع الجائزة الكبرى بصورةٍ مدهشة من مملكة “تونغا”، والهند تتوهَّج بـ5 جوائز

·      الزعابي والسميطي عَكَسُوا تفوّق العدسة الإماراتية، والسعودية والكويت تتألَّقان بفوزٍ مزدوج

·      بن ثالث: الإمارات والسعودية والكويت والعراق .. التفوّق الخليجيّ إثباتٌ رفيع المستوى على جديّة المنافسة الدولية

·      بن ثالث: نشاهد رؤية مصوري العالم للقضية التي تمَسُّ حياة البشر واستمراريتهم على ظهر الكوكب

7 يونيو2020

أعلنت الأمانة العامة لجائزة حمدان بن محمد بن راشد آل مكتوم الدولية للتصوير الضوئي، عن الفائزين بالدورة التاسعة للجائزة التي حَمَلَت عنوان “الماء”. وقد شَهِدَت هذه الدورة فوز المصورة الأسترالية “ياسمين كاري” بالجائزة الكبرى، والبالغة 120 ألف دولار أمريكيّ، بينما تألَّق الإبداع الإماراتي بفوزٍ ثنائيّ من خلال المصورين يوسف بن شكر الزعابي وراشد السميطي، صَاحَبَهُ تفوقٌ سعوديّ لافت من خلال فوزٍ مزدوج للمصورين السعوديين عبدالله الشثري وفهد فرج عبدالحميد، يرافقهما في ذات الإنجاز المصورين الكويتيين فهد العنزي وطلال الرباح، بينما أكمَلَ المصور العراقي كرّار حسين عقد الإبداع البصريّ الخليجيّ في فقزةٍ نوعيةٍ فوتوغرافيةٍ حَجَزَت ثُلُثَ جوائز الدورة التاسعة. المشهد العام للفائزين احتفى أيضاً بالعدسة الهندية التي استطاعت حصد 5 جوائز في محاور مختلفة.

سعادة / علي خليفة بن ثالث، الأمين العام للجائزة، خلال تصريحه، تقدَّمَ بالشكر والامتنان لسمو الشيخ حمدان بن محمد بن راشد آل مكتوم على رعاية سموه للجائزة ودعمه المستمر لها، وأضاف خلال تصريحه “نشهدُ اليوم طيِّ مسيرة الدورة التاسعة للجائزة، والتي كان عنوانُها “الماء”، الصديقُ الأقدمُ للإنسان على وجه الكوكب، كل سُكَّان الأرض يعرفون الماء، لكن البعض يخافونه بسبب الأكوافوبيا أو “رُهاب الماء”، علاقة الصيَّادِ بالماء ليست كعلاقة من لا يعرف السباحة، وهي مختلفةٌ تماماً عن علاقة الباحثِ العَلميّ القَلِقِ من التسارع المخيف لذوبان جبال الثلج تحت الماء. واليوم سنشاهد معاً  كيف يرى مبدعو العالم “الماء” من خلال عدساتهم، الماء، هو القضية الكبرى التي تعنينا جميعاً، وتمَسُّ حياتنا واستمراريتنا، على ظهر الكوكب”.

كما أشاد بن ثالث بتفوّق العدسة الخليجية اللافت في هذا المحفل الدوليّ، معتبراً أن فوز دول الإمارات والسعودية والكويت والعراق بثلث إجمالي الجوائز لهذه الدورة، لهو دليلٌ عمليّ من الطراز الرفيع على حجم ونوع وجديّة الجهود الإبداعية المبذولة لإشعال المنافسة مع الجميع وإثبات جدوى العمل المعرفيّ والمهاريّ على منصات الاستحقاقات الدولية.

الجائزة الكبرى تنحاز للمرأة للمرة الأولى

الجائزة الكبرى، الأضخمُ في العالم في مجال التصوير، والبالغة 120 ألف دولار أمريكيّ، كانت من نصيب المصورة الأسترالية “ياسمين كاري” والتي وثّقت صورتها مشهداً بديعاً لأمٍ من فصيلة الحوت الأحدب تنامُ بجانب صغيرها الذي لم يتجاوز عمره أسبوعين، “ياسمين” التقطت الصورة في مملكة “تونغا” جنوب المحيط الهادئ.

جوائز “الماء”

في المحور الرئيسي للدورة التاسعة “الماء”، المركز الأول كان من نصيب المصور “فرانسوا بوغارت” من بلجيكا، تلاه المصور الهنديّ “شانتا كومار شيفام لايلا” في المركز الثاني، في المركز الثالث جاء المصور الإندونيسيّ “بخاري مسلم ديكن”، بينما حَجَزَ الهنديّ “سوراف داس” المركز الرابع، أما المركز الخامس فكان من نصيب المصور الإماراتيّ “يوسف بن شكر الزعابي”.

جوائز المحور العام

في المحور “العام – الملوّن” فاز بالمركز الأول “فهد العنزي” من الكويت، وحلَّ ثانياً “يوسي ميرزا” من إندونيسيا، بينما جاء المصور الإماراتيّ “راشد السميطي” في المركز الثالث.

أما المحور “العام – الأبيض والأسود” فقد انتزع صدارته المصور “طلال الرباح” من الكويت، تلته المصورة البولندية “آنا نيّميتس” وجاء ثالثاً المصور الهنديّ “سوجان ساركار”.

محور “ملف مصور”

في محور “ملف مصور” فاز المصور المكسيكيّ “كريستيان فيزل ماك غريغور” بالمركز الأول تلاه “جوفان كوِي” من الصين في المركز الثاني، أما المركز الثالث فكان من نصيب الإندونيسيّ “عطاء الله” تلاه في المركز الرابع “كرَّار حسين” من العراق، ثم المصور الإيطاليّ “فاوستو بودافيني” في المركز الخامس.

جوائز التصوير بالهاتف المحمول

في محور التصوير بالهاتف المحمول، حصد المركز الأول المصور “أبراتيم بال” من الهند، تلاه المصور “بودي غوناوان” من إندونيسيا في المركز الثاني، ثم المصور السعوديّ “عبد الله الشثري” في المركز الثالث، ومواطنه “فهد فَرَج عبد الحميد” رابعاً، أما المركز الخامس فكان من نصيب المصور الهنديّ “نافين كومار”.

الفائزون في محور الماء


الفائزون بالدورة التاسعة | HIPA Ninth Season – Winners

الفائزون بالدورة التاسعة – الماء | HIPA Ninth Season – WATER Winners
الماء – الفائزون بمحور التصوير بالهاتف المحمول | WATER – Mobile Photography Winners

الماء – الفائزون بمحور ملف مصور (قصةٌ تُروى) | WATER – Portfolio (Story -Telling) Winners

الماء – الفائزون بالمحور العام (الأبيض والأسود)
WATER – General (Black and White) Winners
الماء – الفائزون بالمحور العام (الملوَّن) | WATER – General (Colour) Winners

محكِّمو الدورة التاسعة “الماء”

هيثم فتح الله عزيزة – العراق

هيثم فتح الله عزيزة، من مواليد الموصل العراقية العريقة، نشأ في بيئةٍ متضوِّعةٍ بروائح الورق والحبر، فوالدهُ وجَدُّهُ كانا يعملان في مجال الطباعة منذ عام 1918. انتقل مع عائلته إلى بغداد وأكمل فيها دراسته الثانوية والجامعية وتخرَّجَ من كلية العلوم قسم الفيزياء، لكنه واصل العمل المطبعيّ مع والده الذي بدأ مطلع السبعينات في إدخال الأجهزة الحديثة إلى العراق لتطوير الطباعة. بدأ التصوير الفوتوغرافي في سبعينيات القرن الماضي وعَمِلَ في الصحافة مصوراً رياضياً لأكثر من عشر سنوات حتى عام 1989، رافق خلالها المنتخب العراقي في معظم البطولات التي شارك فيها، وهو بصدد إصدار موسوعةٍ مصوَّرةٍ عن الكرة العراقية. أصدر في عام 1992 كتاباً عن الصور الصحفية يتناول رحلة الصحافة والفوتوغراف، وله محاضرات حول “الصورة الصحفية ومهام المصور الصحفي”.  ومن خلال متابعته المتواصلة للمشهد الثقافيّ في العراق وتجربته مع الطباعة والنشر، يُؤمن أن الكتب الموثَّقة بالصور هي المرغوبة أكثر لدى القراء.

أقام خمسة معارض فوتوغرافية شخصية في بغداد وعمَّان وحصل على الجائزة الفضية لمجموعة الصور الملوَّنة في مسابقة منظّمة الصحفيين الدولية لعام 1986، ومنذ عام 2002 وضمن مشروعٍ ثقافيّ تبنَّته دار الأديب البغدادية، يقوم بتوثيق وأرشفة أعمال وإبداعات العديد من المثقّفين والفنانين التشكيليين لتكون منهلاً ثقافياً للأجيال المقبلة. كما يطمح بإصدار موسوعة الفن العراقيّ عن حياة وأعمال المثقّفين والأدباء والفنانين العراقيين. آخر معارضه كان بعنوان “لا للحرب” يضم صوراً وتوثيقاتٍ متعدِّدة لنهاية الحرب العالمية الأولى، بتبويبٍ احترافيّ وشروحٍ مكثَّفة، مع هوامش تعريفية باللغات العربية والانكليزية والفرنسية لكل صورة.

Haitham Fathallah Aziza – Iraq

Born in Mosul, Iraq in 1955, Haitham was raised in an environment full of paper and ink scents.  Both his father and grandfather had been working in the field of printing, since 1918. Later on the family moved to Baghdad and Aziza completed his high school and university studies, graduating from the College of Science – Physics Department. He was working at the printing press with his father when the latest modern devices in printing were introduced in Iraq in the early 70s.

As a result, Aziza developed an interest and commenced his photographic journey as a sports photographer in 1989; during which time he accompanied the Iraqi Football Team to all their matches and was aiming to publish a book about football in Iraq.

In 1992, Aziza published a book on the journey of photojournalism.  He hosted lectures on photojournalism and the responsibilities of the photojournalist. Through his continuous involvement to the cultural scene in Iraq and his experience with printing and publishing, Aziza believed, and still does, that books documented with photographs are more desirable to readers.

Aziza showcased his photography in various exhibitions in Baghdad and Amman.  His last exhibition titled ‘No to War’ was described as a deafening roar in a silent hall – featuring photographs of war with highly descriptive captions in Arabic, English and French.  Aziza is part of a cultural project adopted by Dar Al-Adeeb Al-Baghdadiya – a project documenting and archiving works and creations of many artists as the cultural resource for future generations.

He dreams of one day publishing an archival book on Iraqi Art.

كاثي موران – الولايات المتحدة الأمريكية

نائب مدير قسم التصوير في ناشيونال جيوغرافيك، وأول رئيسة تحرير لمجلة مشاريع التاريخ الطبيعي، حيث قامت بتحرير أكثر من 350 قصة للمجلة، والعديد من الكتب للجمعية الجغرافية الوطنية، بما في ذلك النساء المصورات في مجلة National Geographic ، وThe Diaries Diaries – An Illustrated Life in the Bush ، ومؤخراً كتاب Tigers Forever.

سَبَقَ لكاثي أن قامت بتحرير الصور الفوتوغرافية لكلٍ من “أفضل 100 صورة للحياة البرية” و”الحياة البرية .. أفضل صور العام”. كما قامت مؤخراً بدور القيِّم الفنيّ لمعرضٍ أقيم في متحف الجمعية الجغرافية الوطنية بعنوان “أفضل 50 صورة للحياة البرية”، وحَصَلَت على لقب “محرر الصور للعام” لفوز ملفاتها الفوتوغرافية في مسابقة POYi   لعاميّ 2006 و2017، ومسابقة Best of Photo لعام 2011.  “موران” عضو مؤسِّس في اللجنة التنفيذية للرابطة الدولية لمصوري الحفاظ على البيئة (ILCP)، وعَمِلَت في اللجنة التنفيذية لمنظمة Wildscreen USA وشاركت في تحكيم العديد من مسابقات التصوير ، بما في ذلك “بور إل بلانيتا” ومسابقة Big Picture Natural World وPOYi ، ومصور الحياة البرية للعام، ومصور الحياة البرية في أوروبا.

Kathy Moran – USA

Kathy Moran is National Geographic Deputy Director of Photography and was the magazine’s first senior editor for natural history projects. Moran has been producing projects about terrestrial and underwater ecosystems for the magazine since 1990 and has edited over 350 stories for the magazine.  Recent highlights include editing the May 2016 issue on Yellowstone as well as Brent Stirton’s award-winning coverages of Virunga and Rhino Trade.  Moran was the project manager for the National Geographic Society/Wildlife Conservation Society’s collaboration of photographer Nick Nichols and Dr. Michael Fay’s trek across Central Africa.  The resulting stories were the impetus for the creation of Gabon’s national park system. 

Moran has edited several books for the Society, including Women Photographers at the National Geographic, The Africa Diaries – An Illustrated Life in the Bush, Cat Shots and most recently, Tigers Forever.  She was the photo editor for two anthems of wildlife photography, “100 Best Wildlife Pictures” and “Wildlife, The Best Photos.”   She recently curated an exhibition for the Society’s museum “50 Best Wildlife Photographs.”  She was named “Picture Editor of the Year” for her winning portfolios in the 2017 and 2006 POYi competition and the 2011 Best of Photo competition. Moran is a founding member, and has served on the Executive Committee, of the International League of Conservation Photographers (ILCP).   In that role, she has edited numerous books for ILCP photographers published with the University of Chicago Press.  She served on the Executive Committee of Wildscreen USA. She has been on the jury for numerous photo competitions including Por el Planeta, Big Picture Natural World Competition, POYi, Wildlife Photographer of the Year and European Wildlife Photographer of the Year

فرانسوا إيبيل – فرنسا

عَمِلَ “إيبيل” كمديرٍ لمؤسسة “هنري كارتييه بريسون” منذ عام 2017، وقد بدأت قصته مع التصوير الفوتوغرافي بين عاميّ 1983 و1985، حينما أدار معارض FNAC آنذاك. وفي العام 1985، أوصى به “جان لوك مونتيروسو” الذي تعاون معه في فيلم Mois de la Photo في مهرجان Les Rencontres De La Photographie في آرل، فرنسا، ليُصبح “إيبيل” مديراً لهذا المهرجان للعامين 1986 و1987 حيث ألقى الضوء على العديد من المصورين والأعمال التي ابتكرها جيلٌ جديدٌ من المصورين في الثمانينيات مثل “مارتن بار” و”نان جولدين” و”آني ليبوفيتز” و”سيباستياو سالغادو” و”إوجين ريتشاردز”.

في العام 1987، أصبح “إيبيل” مديراً لمؤسسة “ماجنوم بيكتشرز” التي قام بتنويعِ أنشطتها من خلال إنشاء قسمٍ ثقافيّ مع Agnès Sire وDiane Dufour، متماشياً مع النموّ السريع للتقارير الإخبارية المتعمِّقة وتوجُّهِ الوكالة نحو العصر الرقميّ. وفي العام 2000، أصبح “إيبيل” نائباً لرئيس التحرير في وكالة Corbis (القسم الأوربي)، وفي العام 2001، عاد كمديرٍ لمهرجان Rencontres d’Arles الذي طوَّره حتى مغادرته بعد 13 عاماً. وقد عمل “إيبيل” مديراً ومُؤسِّساً مُشاركاً لفوتو سبرينج بكين (2010-2012)، وبينالي Foto / Industria في بولونيا (إيطاليا) منذ العام 2013، والمدير الفنيّ لبرنامج “البروتوكول الفرنسي” في معرض FIAF في نيويورك منذ العام 2015، كما أنه المؤسِّس والمدير الفنيّ في Mois de la Photo du Grand Paris 2017 والمؤلِّف للعديد من كتب التصوير الفوتوغرافي والعروض البصرية والكتالوجات.

François Hébel – France

François Hébel has been the director of the Fondation Henri Cartier-Bresson since November 2017. Born in 1958 and, after studying communication, he turned to photography. Between 1983 and 1985, he managed the FNAC galleries. In 1985, Jean-Luc Monterosso with whom he collaborated on the Mois de la Photo recommended him for the ‘Les Rencontres De La Photographie’ Festival in Arles, France. Hébel became the director of this festival between 1986 and 1987 during which he shone the light on many photographers, including works by a new generation of photographers in the 80s such as Martin Parr, Nan Goldin, Annie Leibovitz, Sebastiao Salgado and Eugene Richards.

In 1987, François Hébel became director of the famous cooperative Magnum Photos which he diversified, notably by creating a cultural department with Agnès Sire and Diane Dufour, accompanying the rapid growth of in-depth and news reportage and guiding the agency towards the digital age. In 2000, he became editorial vice-chairman of the Europe division of the Corbis agency. In 2001, he returned as director of the Festival des Rencontres d’Arles, which he developed until he left 13 years later. He has also been director and co-founder of Photo Spring Beijing (2010-2012), the Foto/Industria biennale in Bologna (Italy) since 2013, artistic director of the “French Protocol” programme at the FIAF Gallery (French Institute/Alliance française gallery) in New York since 2015, founder and artistic director of the Mois de la Photo du Grand Paris 2017 and author of many photography books, shows and catalogues.

روبن مور – بريطانيا

مصور ومؤلِّف وأكاديميّ ومخرجٌ سينمائيّ، وهو بالإضافة لذلك ناشطٌ في ميدان الحفاظ على البيئة، ظهرت صوره على صفحات مطبوعاتٍ شهيرة مثل مجلة ناشيونال جيوغرافيك والإيكونوميست ونيوزويك والإيسكواير، بالإضافة لتزيين جدران معارض الفنون الجميلة في ناشيونال جيوغرافيك. “مور” هو زميلٌ مخضرم في الرابطة الدولية للمصورين العاملين في ميدان الحفاظ على البيئة، ومنذ حصوله على درجة الدكتوراه في الحفاظ على التنوّع البيولوجيّ، كان صوتاً قوياً مسموعاً في السعي لحماية الحيوانات والطبيعة باستخدام التصوير الفوتوغرافي كأداةٍ لتوعية الجماهير الدولية.

حصل كتاب “مور” الأول “البحث عن الضفادع المفقودة” على لقب أفضل كُتُبِ الطبيعة للعام 2014 من قبل الجارديان ومجلة Dodo ومجلة Mother Nature Network، وحصلت أعماله على التقدير والإشادة من عددٍ من الجوائز المرموقة بما في ذلك مصور الحياة البرية للعام، أمريكان فوتو ، فوتو ديستريكت نيوز، وOutdoor Photographer و Nature’s Best  وغيرها. حصل “مور” على المركز الأول بجائزة Nature’s Best Windland Smith Rice للتصوير الفوتوغرافي لعام 2011، (مشاهدات العالم الصغير) وجائزة American Photo Images لعام 2011، والمركز الأول في مسابقتيّ Outdoor Photographer Art of Expression One World in Focus Category و FotoWeek DC 2012 Natural World Portfolio Category with Metamorphosis series وغيرها.

Robin Moore – United Kingdom

Robin Moore is an award-winning photographer, filmmaker, author and conservationist.  His photographs have grace the pages of publications such as National Geographic Magazine, the Economist, Newsweek and Esquire, as well as adorning the walls of the illustrious National Geographic Fine Art Galleries.

Moore is a Senior Fellow of the International League of Conservation Photographers and, since earning his PhD in Biodiversity Conservation, has been a powerful voice in the fight to protect animals and nature using photography as a tool to connect broad audiences with these issues.

Moore’s first book ‘In Search of Lost Frogs’ was named one of the best nature books of 2014 by the Guardian, the Dodo and Mother Nature Network. His photographs have received recognition from prestigious awards including Wildlife Photographer of the Year, American Photo, Photo District News, Outdoor Photographer and Nature’s Best, to name a few.

Moore grew up in Scotland chasing frogs and newts before entering the steamy jungles of West Africa to study chameleons, a life-altering experience that ignited a burning desire to try to protect such incredible places bubbling with life.

كونراد أنكر – الولايات المتحدة الأمريكية

The North Face Meru Expedition, 2011

من أشهر متسلِّقي الجبال في الولايات المتحدة، تسلَّقَ قمة إيفرست ثلاث مرات، بما في ذلك رحلة عام 2012 مع ناشيونال جيوغرافيك للاحتفال بالذكرى الخمسين لأول صعودٍ أمريكيّ للجبال. وفي أكثر تسلِّق مشهورٍ لإيفرست عام 1999، اكتَشَفَ “أنكر” بقايا “جورج مالوري” أحد المتسلّقين البريطانيين اللذين ماتا أثناء محاولتهما في إيفرست عام 1924، مما ساعد على إلقاء المزيد من الضوء على أحد أكثر أسرار تسلُّقِ الجبال شهرة. مكَّنتهُ سنوات الخبرة التي اكتسبها في المغامرة من تقديم منظورٍ أصيلٍ وفريدٍ من نوعه لرواية القصص من خلال التصوير الفوتوغرافي.

Conrad Anker – USA

Conrad Anker has been pushing the limits of mountaineering for the last 30 years, evolving into one of America’s best alpinists. The Bozeman, Montana-based father of three is one of the most prolific explorers and mountaineers alive today.

Anker’s resume continues to grow, having notched the long-awaited first ascent of the Meru Shark’s Fin in India with partners Jimmy Chin and Renan Ozturk in 2011, which led to the Sundance-winning documentary, Meru. Anker has climbed Everest three times, including a 2012 trip with National Geographic to commemorate the 50th anniversary of the first American ascent of the mountain. On his most famous Everest climb in 1999, he discovered the remains of George Mallory, one of the two British climbers who died attempting Everest in 1924, helping to shed more light on one of mountaineering’s most famous mysteries. Conrad’s years of experience in the adventure enabled him to bring an authentic and unique perspective to his storytelling through photography. 

Conrad came to climbing by way of his family, learning a deep appreciation for the outdoors from his California childhood, an appreciation and respect that has deepened as climbing took him around the world.

كريستينا ميترماير – الولايات المتحدة الأمريكية

تُعَدُّ “ميترمايير” الآن واحدةً من أكثر المُصوّرات شهرةً وتأثيراً في العالم. بدأت حياتها المهنية كعالمةٍ في الأحياء البحرية في بلدها الأصليّ المكسيك، وسرعان ما اكتَشَفَت أنها تستطيع أن تدافع عن المحيطات والكوكب من خلال عدسة كاميرتها، بشكلٍ أكثر فاعلية من العمل على جداول البيانات. “ميترمايير” هي مؤسِّسٌ مُشارك لجمعية الحفاظ على البحار “SeaLegacy” وهي مصوّرة مُساهمة في “ناشيونال جيوغرافيك” ومصوّرة مُصنَّفة لدى “سوني” والمحرِّرة لستة وعشرين كتاباً مُصوَّراً حول قضايا حماية البيئة.

“ميترمايير” هي أول مصوّرة تصل إلى مليون متابع على إنستغرام، وحصلت على لقب المصوِّرة المغامِرة من “ناشيونال جيوغرافيك” للعام 2018. وفي نفس العام تمّ الاعتراف بها كواحدةٍ من أكثر النساء نفوذاً في الحفاظ على المحيطات من قِبَل Ocean Geographic وقد صنَّفتها The Men’s Journal مؤخراً كواحدةٍ من أكثر 18 امرأة مغامرة في العالم. عَمِلَت “ميترمايير” في أكثر من 120 دولة حول العالم، وهي تَهدِفُ من خلال عملها لبناءِ وعيٍ أكبر بمسؤولية ما يعنيه أن تكون إنساناً. عملها يُعزِّزُ مفهوم ارتباط الإنسان برباطٍ وثيقٍ مع جميع الأنواع الأخرى على هذا الكوكب، وتأصيل واجب الحفاظ على أسلوب الحياة الطبيعيّ.

Cristina Mittermeier – USA

One day in her senior year of high school, Cristina Mittermeier sat on the floor with her classmates listening to a man talk about career opportunities in marine sciences while she looked up, transfixed, at the otherworldly images he showed on a screen. She knew right then that she wanted a career focused on the ocean. But her hometown of Cuernavaca, in central Mexico, was nowhere near the water, and there were no female scientists around who could offer her guidance. Her father wanted her to be an accountant, like him. Her grandmother wanted her to find a husband. Her mother, a psychologist, told her she should follow her dream.

Mittermeier is now one of the most influential female photographers in the world. She began her career as a Marine Biologist working in her native Mexico. She soon discovered that she could better advocate for the oceans and the planet through the lens of her camera than she could with data on spreadsheets.

Today, a virtuous mind and voice in conservation photography, Mittermeier is the co-founder of the conservation society ‘SeaLegacy’, a National Geographic contributing photographer, a Sony Artisan of Imagery and the editor of 26 coffee table books on conservation issues. She is the first female photographer to reach 1 million followers on Instagram and was a 2018 National Geographic Adventurer of the Year. Mittermeier is acknowledged as one of the most Influential Women in Ocean Conservation in 2018 by Ocean Geographic, and The Men’s Journal recently named her as one of the 18 Most Adventurous Women in the World.

Mittermeier has worked in more than 120 countries on every continent in the world. Her work is about building a greater awareness of the responsibility of what it means to be a human. Her work relays an understanding that we are inextricably linked to all other species on this planet and that we have a duty to act as the keepers of our fellow life forms.

Mittermeier lives in Vancouver Island, British Columbia, Canada, with her

HIPAs Special Awards

Michael Yamashita – Photography Appreciation Award

Photographer Michael Yamashita

With over 1.6 million followers on Instagram, Michael Yamashita is known as one of photography’s top influencers. He has shot for the National Geographic for over 30 years, combining his dual passions of travel and photography. An Asian Studies major at Wesleyan University and fluent in Japanese, Yamashita has followed his roots to become a Far East expert. In addition to his work throughout Asia, which has included intensive concentrations in China, Japan, Southeast Asia and India, his assignments have taken him to six continents.

Yamashita’s particular specialty has been in retracing the paths of famous travelers like Marco Polo and the Chinese explorer Admiral Zheng He, along their historic routes, and capturing the 21st century images that could easily have been seen in ancient times. His current focus has been documenting China’s new Silk Road initiative, One Belt, One Road (OBOR), which ranges across the countries along the original Silk Road of Marco Polo’s day.

Known for sharing his expertise and adventures as a teacher and lecturer, Yamashita has appeared as a TedX Speaker and is a sought-after lecturer and instructor at photography workshops, conferences and universities across the globe.

He has won a host of industry awards, including those from the prestigious Pictures of the Year competition, Photo District News, the New York Art Directors Club, and the Asian American Journalists Association. His most recent exhibits include installations in Singapore, Hong Kong, Taipei and Tokyo, as well as in Pisa, Italy, Frankfurt, Germany, The Carter Center in Atlanta, Los Angeles County Museum and the National Gallery in Washington DC.

Along with two documentary feature films, both inspired by his extensive coverage of Marco Polo and Zheng He, Yamashita has produced 16 books, on topics as diverse as Japanese gardens, the Mekong River, the Great Wall and Tibet.

When not traveling, he can be found with his family at his home and studio in rural New Jersey, where he is an active volunteer fireman.

Xposure, International Photography FestivalPhotography Content Creator Award

Xposure is a platform of art, the art of photography, and the art of observation; where the image represents a reality we may sometimes overlook. It is an open invitation for us to take a moment and rethink the life we are living and the way we are living it. It takes cases from around the globe and brings it to us in a form of a visual narrative.

The concept of Xposure was established in 2015, and the first international festival took place in October 2016. The multi-module festival concept was developed to provide a visual learning platform for all age groups, incorporating multiple genres and disciplines of the art-form.

Presenting projects from not only the world’s leading photographers but also emerging talents and individuals, Xposure delivers powerful content to bring awareness of worldwide issues. Photojournalism, environmental issues, humanitarian and wildlife conservation are key subjects that Xposure highlight. The festival is organised by Sharjah Government Media Bureau (SGMB).

Integrated Platform

Xposure is an official imagery and educational platform that combines a range of photography events. Since 2016, Xposure has been developing and combining arts, culture and education. Through visual storytelling, it has developed much of the exhibition content, talks and panel discussions, and goes beyond the images, listening to the story behind them.

The education programme relies heavily on the theoretical and practical aspects of learning and provides workshops for all levels of expertise and combines it with a series of gatherings; including focus groups that allow attendees to get closer to better understand the mentor while getting to know, the what, when and how. In addition, Portfolio Reviews by leading industry experts take them to the next level of their work.

Xposure believes in promoting talent from around the world. In 2019, the annual Internarial Photography and Short Film competition gained around 15,000 participants from 31 countries. Not forgetting the technical aspects, it also hosted a dedicated photographic and video production trade show that provides the latest products in the field.

Pictures and International Cases

The curation at Xposure is not done based on the best picture, rather based on compelling stories, achievements and tales about cultures and life.

During the past four years, Xposure has presented storytelling from the four corners of the globe. From Greenland to Chile, America to Russia. The exhibitions you find on display at Xposure are not just pretty pictures. Sometimes they are a reality and other times a harsh wake-up call to bring awareness to a wider audience. In photojournalism, Xposure has covered topics such as the Vietnam War by Sir Don McCullin, the atrocious activities of ISIS by Afshin Ismaeli, the Iranian Revolution (44 days) by David Burnett, and the Immigration crisis in the US (Undocumented) by John Moore.

Environmental issues such as deforestation and forestation, ‘Art & Propaganda’ by J Henry fair highlights how major companies are producing readily available products that poison the earth as well as the human race. ‘Save the Salt’ highlighted the legislation that was past allowing industry to remove salt from the Bonneville Salt Flats in order to extract Potash and Potassium Hydroxide.

Xposure will continue to expose emerging talents and educate through imagery by bringing projects of conservation, environmental and humanitarian issues of public interest to the exhibition walls and the stage during the annual festival, ‘EDUCATION THROUGH IMAGERY’.

Gulshan Khan – Emerging Person in Photography Award

Gulshan Khan

Gulshan Khan is an independent South African photographer based in Johannesburg.

Her work is focused on stories related to social justice, identity, human rights, transition and belonging and the dignity of people; the multi-layered effects of everything from

access to water and sanitation, safe housing, equal education and healthcare, gender based violence to plastic pollution, climate change and migration. These are themes which continue to direct her visual reflections of the human condition and the world around her.

A stringer for Agence France Presse (AFP), she was the first African woman to be hired by the agency in 2017. She has published in the The New York Times, The Washington Post, New Frame, The Guardian, Al Jazeera, Le Monde, The Financial Times, El Pais, The Wall Street Journal, among others. Gulshan has worked with various NGO’s including the United Nations Population Fund (UNFPA) and the African Women’s Development Fund.

In 2018, she was one of six photographers selected for the World Press Photo 6×6 Talent Program, Africa Edition, and was a 2019 Joop Swart Nominee. In 2016, Gulshan completed the Market Photo Workshop Photojournalism and Documentary Photography Program in Johannesburg, South Africa. She is a National Geographic Explorer, a member of the World Press Photo’s African Photojournalism Database (APJD), Native and Women Photograph and is an Everyday Africa contributor.

Gulshan’s work has been exhibited around the world and she has had the honour of speaking at a host of institutions and events including the World Press Photo Festival 2019 and the National Geographic Storytellers Summit 2020. She sometimes teaches at her alumnus, the Market Photo Workshop.

While working on multiple projects, Gulshan has slowly been developing a long term project about her community of contemporary Muslims in South Africa. This personal documentation aims to engage with the theme of how faith is something that we carry with us even when we cannot carry anything else. It speaks to ideas of re-establishment of communities around acts and spaces of worship and prayer, and the transformations of physical and social landscapes through faith, with a special interest in the perspective of women. The project also aims at remedying the historical lack of visual representation that such communities suffered, due to the dislocation and erasure cause by colonisation and apartheid in Africa and aims to be something that generations to come can look upon as a source of history and memory.

www.hipa.ae

Exit mobile version