HIPA Special Awards – جوائز هيبا الخاصة

كريستينا ميترمايير – الولايات المتحدة الأمريكية

ذات يوم خلال دراستها في الثانوية العامة، جلست “كريستينا ميترماير” مع زميلاتها في الفصل يستمعون لرجلٍ يتحدَّثُ عن الفرص الوظيفية في علوم البحار، بينما تركيزها كان مُنصَبّاً على الصور الرائعة التي عَرَضَها على الشاشة. كانت تدرك حينها أن شغفها مرتبط بمهنةٍ على المحيط. لكن مسقط رأسها في “كويرنافاكا” وسط المكسيك، لم يكن قريباً من أية مُسطَّحاتٍ مائية، ولم يكن هناك عالِماتٌ من بني جنسها يمكنهن نُصحها أو توجيهها. لقد أراد والدها لها أن تكون محاسبةً مثله، أما جدَّتُها فأرادت تزويجها، إلا أن والدتها، وهي مختصةٌ في علم النفس، فأخبرتها بأنها يجب أن تَتبَعَ حلمها.

تُعَدُّ “ميترمايير” الآن واحدةً من أكثر المُصوّرات نفوذاً في العالم. بدأت حياتها المهنية كعالمةٍ في الأحياء البحرية في بلدها الأصلي المكسيك، وسرعان ما اكتَشَفت أنها تستطيع أن تدافع عن المحيطات والكوكب من خلال عدسة كاميرتها، بشكلٍ أكثر فاعلية من البيانات الموجودة في جداول البيانات.

“ميترمايير” هي مؤسِّسٌ مُشارك لجمعية الحفاظ على البيئة “SeaLegacy” وهي مصوّرة مُساهمة في “ناشيونال جيوغرافيك” ومصوّرة مُصنَّفة لدى “سوني” والمحرّرة لستة وعشرين كتاباً مُصوَّراً حول قضايا حماية البيئة.

“ميترمايير” هي أول مصوّرة تصل إلى مليون متابع على إنستغرام، وحصلت على لقب المصوّرة المغامِرة من “ناشيونال جيوغرافيك” للعام 2018. وفي نفس العام تمّ الاعتراف بها كواحدةٍ من أكثر النساء نفوذاً في الحفاظ على المحيطات من قِبَل Ocean Geographic وقد صنَّفتها The Men’s Journal مؤخراً كواحدةٍ من أكثر 18 امرأة مغامرة في العالم.

عَمِلَت “ميترمايير” في أكثر من 120 دولة في كل قارات العالم، وهي تَهدِفُ من خلال عملها لبناءِ وعيٍ أكبر بمسؤولية ما يعنيه أن تكون إنساناً. عملها يُعزِّزُ مفهوم ارتباط الإنسان برباطٍ وثيقٍ مع جميع الأنواع الأخرى على هذا الكوكب، وأن علينا واجب الحفاظ على أسلوب وطبيعة حياتنا. تعيش “ميترمايير” في فانكوفر – كندا.

Cristina Mittermeier – USA

One day in her senior year of high school, Cristina Mittermeier sat on the floor with her classmates listening to a man talk about career opportunities in marine sciences while she looked up, transfixed, at the otherworldly images he showed on a screen. She knew right then that she wanted a career focused on the ocean. But her hometown of Cuernavaca, in central Mexico, was nowhere near the water, and there were no female scientists around who could offer her guidance. Her father wanted her to be an accountant, like him. Her grandmother wanted her to find a husband. Her mother, a psychologist, told her she should follow her dream.

Mittermeier is now one of the most influential female photographers in the world. She began her career as a Marine Biologist working in her native Mexico. She soon discovered that she could better advocate for the oceans and the planet through the lens of her camera than she could with data on spreadsheets. 

Today, a virtuous mind and voice in conservation photography, Mittermeier is the co-founder of the conservation society ‘SeaLegacy’, a National Geographic contributing photographer, a Sony Artisan of Imagery and the editor of 26 coffee table books on conservation issues. She is the first female photographer to reach 1 million followers on Instagram and was a 2018 National Geographic Adventurer of the Year. Mittermeier is acknowledged as one of the most Influential Women in Ocean Conservation in 2018 by Ocean Geographic, and The Men’s Journal recently named her as one of the 18 Most Adventurous Women in the World.

Mittermeier has worked in more than 120 countries on every continent in the world. Her work is about building a greater awareness of the responsibility of what it means to be a human. Her work relays an understanding that we are inextricably linked to all other species on this planet and that we have a duty to act as the keepers of our fellow life forms. Mittermeier lives in Vancouver Island, British Columbia, Canada.

المجلس الدولي لمصوري الحفاظ على البيئة (iLCP)

منظمة غير ربحية مقرها الولايات المتحدة وتتمثّل مهمتها في دعم الحفاظ على البيئة والثقافة من خلال التصوير الفوتوغرافي الأخلاقي وصناعة الأفلام. منذ تأسيس المنظمة في عام 2005، شارك أعضاؤها في أكثر من 50 رحلة استكشافية وإنتاج حوالي 10.000 صورة وقصص لا حصر لها. ومن خلال سرد القصص القائم على ابتكار الحلول، أدَّت حملات المنظّمة لنجاحاتٍ كبيرة في الحفاظ على البيئة.

تم بناء برامج المنظّمة على مشاركة ومساهمات الزملاء، وهم مجموعة من رواة القصص المرئية المتخصّصين في الحياة البرية والطبيعة والثقافات، والذين أظهروا التزاماً عميقاً بجهود الحفاظ على البيئة في جميع أنحاء العالم، بالإضافة إلى عرض مهارات التصوير الفوتوغرافي وصناعة الأفلام الرائعة.

لا ينتهي عمل زملاء المنظّمة بإنشاء المحتوى، فهم يعملون على مشاركة الصور والأفلام مع السياسيين وصناع التغيير ونشر مقالات في المنافذ الرئيسية وقنوات التواصل الاجتماعي لزيادة الوعي بالقضايا، والتعاون مع مجموعات الحفاظ على البيئة من أجل إيجاد حلول قابلة للتطبيق – يعملون دون كللٍ أو ملل من أجل الحفاظ على البيئة، كونهم يدركون جيداً أن الصورة المؤثرة قادرة على إحداث التغيير في كثير من الأحيان.

The International League of Conservation Photographers (iLCP)

Is a U.S.-based nonprofit whose mission is to support environmental and cultural conservation through ethical photography and filmmaking. Since the organization’s founding in 2005, iLCP’s members have participated in over 50 expeditions, resulting in over 10,000 images and countless stories. Through solution-based storytelling, iLCP expeditions have resulted in significant conservation

iLCP’s programs are built on the participation and contributions of there Fellows, a group of professional wildlife, nature, and cultural visual storytellers who, in addition to displaying remarkable photographic and filmmaking skills, have each demonstrated a deep commitment to conservation efforts around the globe. iLCP Fellows work doesn’t end with content creation. they work with the Fellowship to share photos and films with politicians and changemakers; publish articles in major outlets and social media channels to raise awareness of the issues; and collaborate with conservation groups to work towards viable solutions – relentlessly working for conservation knowing that an impactful image can often bring about change.”

راندي أولسون – الولايات المتحدة الأمريكية

“راندي أولسون” مصور في توثيق التراث، ويعمل كثنائيّ مع زوجته “ميليسا فارلو” في أغلب أعماله التي قادتهما إلى أكثر من 50 دولة في الأعوام الثلاثين الماضية، وعلى الرغم من نشر أعمالهم في مجلات “لايف” و”جيو” ومجلات أخرى، فقد عملوا بشكلٍ أساسيّ في مشاريع لصالح الجمعية الوطنية الجغرافية، وشاركوا في إنتاج قصصٍ لمجلتها عن شمال كاليفورنيا والمتنزهات الوطنية الأمريكية وجبال الألب. وقد صوروا جنوب الولايات المتحدة لكتاب خاص بدار “كولنز” للنشر، وتعاونوا في أكثر من 70 كتاباً لمجموعةٍ من الناشرين.

مشروعات “راندي” مع الجمعية الوطنية والتي زادت عن الثلاثين، قادته إلى أغلب قارات الأرض، ونشرت الجمعية كتاباً عن أعماله ضمن سلسلة “أساتذة التصوير” في عام 2011. وقد حصل راندي على تكريمات وجوائز عديدة منها مصور العام في مسابقة صور العام الدولية لمُؤسسة (POYi)، وحصل أيضاً على جائزة مصور العام لدى POYi – وهو واحد من اثنين فقط من المصورين الذين حصدوا كلا التكريمين في أكبر مسابقة للتصوير الصحفي تعمل بشكل مستمر منذ الحرب العالمية الثانية. حصل راندي أيضاً على جائزة مصور العام من جائزة “سينا” الإيطالية.

في عام 2011، أسَّس “راندي” منظّمة الصورة (Photo Society) بغرض توفير الحضور والترويج للأعضاء مع تضاؤل اقتصاديات الطباعة. انتخب مصورو ناشيونال جيوغرافي “راندي” لتمثيلهم في المجلس الاستشاري للمصورين وهي مجموعة تمثّل المصورين في مفاوضات العقود مع المجلة والجمعية،وخلال فترة عمله نجح مجلس حقوق الإنسان في رفض محاولة ناشيونال جيوغرافيك لانتزاع حقوق التأليف والنشر الخاصة بالمصورين منهم.

أثناء عمله كمصور صحفي في مطبعة بيتسبرغ، حصل “راندي” على زمالة مؤسسة “أليسيا باترسون” في عام 1995 لدعم مشروعٍ مدته سبع سنوات لتوثيق قصة عائلةٍ مصابة بمرض الإيدز، كما حصل على المركز الأول لجائزة روبرت ف. كينيدي، عن قصته حول مشاكل القسم 8 في عام 1991، بجانب حصوله على منحة Nikon Sabbatical ومنحةٍ من الأرشيف الوطني لحفظ مجموعة صور العام.

مع تراجع اقتصاديات الطباعة، يقوم “راندي” وفريق عمله بدعم عملهم التوثيقي عن طريق الحملات الإعلانية وأعمال الشركات. صوّر “راندي” حملة لتويوتا لاند كروزر في يوكون وأستراليا، كما قاموا بالتصوير الإعلاني لـكل من Becton Dickinson وHSBC Bank وAudi وCleveland Clinic وStratos Global وغيرها حتى يتمكّن من الاستمرار في دعم مشاريع الأفلام الوثائقية ذات المسؤولية الاجتماعية. حالياً يعيشون في ولاية بنسلفانيا وأوريجون.

Randy Olson – USA

Randy Olson is a photojournalist in the documentary tradition. He often works with his wife, Melissa Farlow and their work has taken them to over 50 countries in the past 30 years. Even though they are published in LIFE, GEO, Smithsonian and other magazines, they have primarily worked on projects for the National Geographic Society, and co-produced National Geographic magazine stories on northern California, American National Parks, and the Alps. They photographed the southern United States for a book by Collins Publishing and have collaborated on over 70 books by various publishers.

While working as a newspaper photographer at The Pittsburgh Press, Olson received an Alicia Patterson Foundation Fellowship in 1995 to support a seven-year project documenting a family with AIDS, and a Robert F. Kennedy Award for his story on problems with Section 8 housing in 1991. He was also awarded the Nikon Sabbatical and a grant from the National Archives to save the Pictures of the Year collection.

Olson’s 30+ National Geographic projects have taken him to almost every continent. The National Geographic Society published a book of his work in 2011 in the Masters of Photography series. Olson was the Magazine Photographer of the Year in the Pictures of the Year International (POYi) competition, and was also awarded POYi’s Newspaper Photographer of the Year—one of only two photographers to win in both media in the largest photojournalism contest operating continuously since World War II. Olson is also the recipient of the Siena International Photo Awards (SIPA) Photographer of the Year.

In 2011, Olson founded The Photo Society (thephotosociety.org). The aim of the organization is to provide exposure to its members. In the same year, the National Geographic photographers elected Olson to represent them on the Photographer’s Advisory Board (PAB) – a group that represents the photographers in contract negotiations with National Geographic. During his tenure, the PAB and its photographers stood together and successfully rebuffed National Geographic’s attempt to take the photographer’s copyright away from them.

As the economics of print dwindles, they support their documentary work by doing advertising campaigns and corporate work.  Olson photographed the Toyota Land Cruiser campaign in the Yukon and Australia.  They have done advertising photography for Becton Dickinson, HSBC Bank, Audi, Cleveland Clinic, Stratos Global and others so they can continue to support socially responsible documentary projects.

Randy Olson with Pygmy boys near the end of the nKumbi ritual.
Exit mobile version